Monday 3 September 2018

Interview with Nihilum Dolls

Hello everyone! It is time for another interview, so please welcome Fedor from NihilumDolls! You have probably seen his faceless dolls in different cons and photos. He makes some very unique sculpts, so I asked him for an interview.

As always, all photos are used with permission, and the interview is in English and Spanish. I hope you will enjoy this!

Hello! Thank you for doing this interview, it is an honor having you! Will you introduce yourself to the readers?

Hello! My name is Fedor Lisovoy and I am a founder and creator of the Nihilum Doll House project based near Moscow, Russia. Nice to meet you! I've been making BJDs for around seven or eight years, starting with just one or two dolls a year, building up skills and knowledge that are necessary for this art. I made my first BJD in 2010. At that time, I studied at a university, and generally was a carefree person :) This was a time for experiment, and making a doll was one of them. Whilst BJD-making started as a hobby, later it grew into something larger and much more important for me.
¡Hola! ¡Gracias por hacer esta entrevista, es un honor tenerte aquí! ¿Te introducirías a los lectores?

¡Hola! Mi nombre es Fedor Lisovoy y soy el fundador y creador del proyecto Nihilum Doll House, ubicado cerca de Moscú, Rusia. ¡Encantado de conocerte! He estado hacienda BJDs por siete u ocho años, comenzando con una a dos muñecas por año, y construyendo el conocimiento y habilidades necesarias para este arte. Hice mi primera BJD en 2010. En ese momento, estudiaba en la Universidad y era una persona bastante suelta :) Ese era un tiempo para experimentar, y hacer muñecas era eso. Si bien eso comenzó como un hobby, luego creció para ser algo mucho más importante para mí.



How did you find out about BJDs and the doll hobby? Do you have any artistic background?
Well, you can say it's quite a regular story. I've come across some photos of Asian BJDs in 2009 (was it?) and wondered if I could make something similar. My first doll was made using Fimo plastic and it was horrible, honestly :) However, I really liked making something beautiful by hand, and I decided to continue with this hobby, which later became an integral part of my life. I have never owned any other BJD except my own. I don't usually play with dolls, what excites me is the sole process of their creation. However, I love making photos of my dolls sometimes.
I don't have an artist degree, in fact, I used to be an English-Russian translator/editor until recently. Now I'm focused entirely on the Nihilum Dolls project. The support that my parents and friends gave me was a huge boon. Now I'm also immensely grateful to people who own my dolls, and this gives me continuous support to continue this journey. The endorsement for Nihilum dolls is what keeps this project going, and I never thought the feedback for my creations would be so great. Ever since I began making BJDs, my self-imposed rule is to always create a new doll that is twice is good as the previous one. I somehow manage to stick to it up to this day, I guess.
¿Cómo conociste el hobby de BJDs? ¿Tienes formación artística?
Bueno, puedes decir que es una historia bastante regular. Encontré algunas fotos de BJDs asiáticas en 2009 (eso creo) y me pensé si podría hacer algo similar. Mi primera muñeca fe hecha con FIMO plástico, y era horrible, honestamente :) Sin embargo, realmente me gustó hacer algo bonito a mano, y decidí continuar con el hobby, que luego se volvió parte integral de mi vida. Nunca he sido dueño de otras BJDs que no sean las mías propias. Usualmente no juego con las muñecas, lo único que me entusiasma es su proceso de creación.Sin embargo, a menudo me gusta mucho tomarles fotos.
No tengo un título artístico, de hecho, era un editor/traductor de Inglés-Ruso hasta hace muy poco. Ahora estoy completamente centrado en mi proyecto de Nihilum Dolls. El apoyo de mis padres y amigos ha sido muy importante. Ahora estoy inmensamente agradecido de que hay gente que aprecia mis muñecas, y eso me da mucho apoyo para continuar esta jornada. El apoyo es lo que hace que el proyecto continúe, y nunca creí que la respuesta a mis creaciones sería tan grande. Desde que comencé a hacer BJDs, mi regla auto-impuesta es siempre crear una muñeca nueva que sea dos veces mejor que la anterior. Supongo que por ahora me las he ingeniado para lograrlo.



What pushed you to start Nihilum? What aesthetic do you pursue?
I've always striven to make 'unconventional' dolls, to some extent. You can almost say this entire project leans more into the field of 'pure art' rather than 'pure dolls', if this makes sense. I seek boundaries of doll-making and try to define a thin line between pure art and BJDs being a form of kinetic art. The Nihilum Dolls project started about five years ago, that's when I committed to making unique dolls (at the same time its motto was also born – Mystery Art Dolls. Creatures Made Unique). The 'mystery' aspect deals with an unidentified nature of these dolls – I'll talk about it a bit later. Aesthetically, the Nihilum tends to focus on darker side of the art, but not the evil side. My dolls are balanced to be beautiful with a tiny bit of madness in them, but not repulsive in any way – just strange enough to be unique, to have their own peculiar taste – or so I hope to achieve.
¿Qué te llevó a empezar Nihilum? ¿Qué estética persigues?
Siempre he buscado hacer muñecas ‘no convencionales’ en cierto grado. Puedes decir que todo este proyecto se inclina más hacia el campo del ‘arte puro’ que ‘muñecas puras’, si eso tiene sentido. Busco los límites de la creación de muñecas e intento definir una delgada línea entre el arte puro y las BJDs como un estilo de arte kinético. El proyecto Nihilum Dolls comenzó hace cinco años, que es cuando me decidí a hacer muñecas únicas (al mismo tiempo nació mi lema –Muñecas de Arte Misterioso). El aspecto de ‘misterio’ se revuelve con la naturaleza no identificada de estas muñecas, pero hablaré de eso luego. Estéticamente, Nihilum tiende a concentrarse en el lado oscuro del arte, pero no el lado maligno. Mis muñecas son balanceadas hermosamente con un poco de locura en ellas, pero no repulsivo en ninguna forma –sólo lo suficientemente raro como para ser único, tener su propio gusto peculiar. O eso espero alcanzar.



You make very unique dolls –without faces. How did this idea started? What are your artist goals with that?
Honestly, it was a coincidence, but many good ideas are born thanks to a lucky chance, right? :) It happened two years ago, I thought: why not make faceless dolls, like some kind of mannequins? They can take up any role you give them. As I was getting ready to take part in the Moscow Doll Salon for the first time, these faceless mannequins represented 'forest spirits' to complement the three dolls I've been putting on display back then.
These faceless dolls were a success, and I almost instantly learned why. These dolls, albeit simple in appearance, possess deep intrinsic meaning and are standalone art objects by themselves. The unidentified form of these dolls lets the observer conceive and categorize their nature, which varies from one subject of perception to another. Effectively, 'Faceless' dolls encapsulate a concept of 'things in themselves'. This is just a theory though, but deep philosophy is definitely involved there :) In other words, faceless dolls spark creativity and open up unending possibilities for customization. I've seen many beautiful designs that people have come up with for these dolls, and that's what makes me very happy.
Haces muñecas muy únicas, sin rostro. ¿Cómo comenzó esa idea? ¿Qué metas artísticas buscas con ello?
Honestamente, fue una coincidencia, pero muchas buenas ideas han surgido por pura casualidad ¿verdad? Me sucedió hace dos años, cuando pensé: ¿por qué no hacer muñecas sin rostro, como algún tipo de maniquí? Pueden tomar cualquier rol que les des. Mientras me preparaba para participar del Salón de Moscú por primera vez, estos maniquís sin rostro representaron ‘espíritus del bosque’ que complementaron las tres muñecas que estaba poniendo en exposición. Las tres muñecas fueron un éxito e inmediatamente entendí por qué. Estas muñecas, aunque de apariencia simple, poseen un significado profundo y son objetos de arte en sí misma. Su forma sin identificación deja que el observador conciba y categorice su naturaleza, la cual varía de un tema percibido a otro. Efectivamente, estas ‘muñecas sin rostro’ encapsulan el concepto de ‘cosas en sí mismas’. Esto es definitivamente una teoría, pero hay una profunda filosofía involucrada ahí :) En otras palabras, las muñecas sin rostro despliegan la creatividad y abren increíbles posibilidades de personalización. He visto muchos diseños hermosos hecho por dueños para estas muñecas, y eso es lo que me pone muy feliz.



As far as I know, Nihilum means “nothing” in Latin. Does this name have a special meaning to you?
This is true, 'nihilum' roughly translates as 'nothing', but you can say this is an example of Latina vulgaris, meaning the form of this word in Latin is not exactly correct. It just sounds better to the ear this way, I think. I wanted to come up with such a name for this project that would encapsulate the 'mysteriousness' and the 'uniquness' of the dolls that I always try to create. And what is more mysterious that the void itself?
Por lo que sé, Nihilum significa “nada” en Latín. ¿Este nombre tiene un significado especial para ti?
Es verdad, ‘nihilum’ se traduce aproximadamente como ‘nada’, pero puedes decir que esto es un ejemplo de Latina vulgaris, indicando que la forma de esta palabra en Latín no es exactamente correcta. Simplemente suena mejor al oído de esta forma, creo. Quería tener un nombre para el proyecto que encapsulara lo misterioso y único de las muñecas que intento crear. ¿Hay algo más misterioso que el vacío en si mismo?


What is your process for making a new doll? Do you have a workspace to share with us?
I can talk for HOURS about technology and creation process for my dolls, I'm not kidding, this is the most exciting part of the craft :) But let's make it short. It all starts with a rough sketch with some measurements, and a couple of concept drawings, I'm not good at this stuff and don't make any precise sketches. I prefer sculpting and sometimes even let the clay dictate what it 'wants' to become. However, I put down any good ideas that come to mind, on paper.
Then, I make a first sketch body from plastilina clay, create a two-part plaster mold from it and put paperclay (LaDoll Premix) inside. Then, two parts of this body made from paperclay are put together, after which I refine all the forms, plan ball-joints and cut the doll in parts. That's when the real pain begins. With all the ball-joints you have to make sure that not only all of them work properly, but they also look good from any possible moving range. This involves countless re-fitting of joints to see how they turn out, and with the silicone inlays system that I employ it's even harder. Several times, I had to re-make a certain part of the master-model body after realizing it was not good enough. At this stage, it is a good idea to use two kinds of plastic – a softer one like paperclay for sculpting surface details, and a harder two-part epoxy one, like Magic Sculpt, for joints where you may need structural durability. That's a hard-learned lesson, and I cannot recommend this technique enough. Of course, you can use something like Fimo right from the beginning; it's a rigid plastic, only a bit more difficult to work with.
When the master-model is complete, I string it to test the movement. After that, it's time to use lots and lots of primer (Tamiya, Mr.HOBBY or an automobile primer) and sandpaper (sanding sponges is a good option as well). Then, I make silicone forms. For good results and to be able to cast dolls better, a vacuum pump is needed. I've come to realize that two-part silicone molds work the best. To cast my dolls, I usually use SmoothCast 305 polyurethane with pigments added to it (when necessary). Again, for best results this step requires a compressor with a pressure chamber. Finally, dolls are sanded and assembled with silicone inlays in ball-joints for smooth movement, which I cast separately. I don't make outfits at the moment, and usually don't do faceups, as my dolls are intended for customization by the owner, or to be collectible items in their pure form.
¿Cuál es tu proceso para crear una nueva muñeca? ¿Tienes un espacio de trabajo para compartir con nosotros?
Puedo hablar por HORAS sobre la tecnologíay el proceso de creación de mis muñecas, y no es una broma, porque es el proceso más excitante de la artesanía :) Pero resumamos. Todo comienza con un bosquejo y algunas medidas, un par de dibujos conceptuales, porque no soy bueno en esto y no hago bosquejos precisos. Prefiero modelar y a veces dejo que la masilla dicte lo que ‘quiere’ surgir. No obstante, escribo todas las buenas ideas que tengo en un papel. Luego, hago un bosquejo en plastilina, creo un molde de dos partes en LaDoll Premix. Luego, las dos partes de este cuerpo se unen, para que sean refinadas las formas, planear las articulaciones y cortar la muñeca en parte. Ahí es cuando comienza el verdadero dolor.
Con todas las articulaciones tienes que asegurarte no sólo que todas funcionen adecuadamente, sino que también se vean bien en todos los ángulos, desde cualquier rango de movimiento posible. Esto implica incontables modificaciones para ver qué resulta, y con el sistema de silicona que yo uso eso es bastante más complicado. Muchas veces he tenido que rehacer parte del cuerpo del molde maestro al darme cuenta que no era suficiente.
En esta etapa, es buena idea usar dos tipos de plástico. Uno más suave como la masilla de papel para modelar detalles de superficie, y uno más duro como epoxy de dos partes o Magic Sculpt, para las articulaciones en donde necesites durabilidad estructural. Esta es una lección aprendida a la fuerza, y no puedo recomendarlo lo suficiente. Por supuesto, puedes usar algo como FIMO desde el principio; es un plástico rígido, a penas más difícil de trabajar. Cuando el molde maestro está terminado, lo tenso para probar el movimiento. Luego uso mucho primer (Tamiya, Mr. Hobby o primer de automóvil) y lijas (esponjas de lijado son una muy buena opción). Luego, hago las formas de silicona. Para tener Buenos resultados y poder castear las muñecas se necesita una aspiradora de vacío. Me he dado cuenta que los moldes de silicona de dos partes funcionan muy bien. Para castear mis muñecas uso SmoothCast 305 de poliuretano con pigmentos agregados (cuando es necesario). De nuevo, para tener mejores resultados, este paso requiere un compresor con una cámara de presión. Finalmente, las muñecas son lijadas y ensambladas con los agregados de silicona en las articulaciones, para mejorar el movimiento, los cuales casteo por separado. Por el momento no hago ropa y no suelo hacer maquillajes, ya que espero que mis muñecas sean personalizadas por el comprador, o para ser coleccionables en su forma pura.





You have been to several doll and BJD conventions. What can you tell us about that experience? Are you attending any con soon?
The Nihilum Dolls took part in two Doll Salons in Moscow. It was a good opportunity to present my work to the public and to immerse myself in this wonderful and cheerful atmosphere of the festival. However, I don't plan to attend any events this year. Who knows, maybe next year I will take part in some conventions in Russia or outside of it.
Has atendido varias convenciones de BJDs. ¿Qué puedes decirnos sobre esa experiencia? ¿Atenderás alguna muy pronto?
Nihilum Dolls formó parte en dos Salones de Muñecas en Moscú. Fue una buena oportunidad para presentar mi trabajo al público y para ingresar en esta maravillosa y alegre atmósfera del festival. Sin embargo, no planeo atender otros eventos este año. Quién sabe, quizás el año que viene forme parte de otras convenciones en Rusia o fuera de ella.


Finally, is there anything more you’ll like to share with us?
As usual, the Nihilum has just began! I've got big plans for this project (and I may or may not have begun to work on another one, but shh, it's a secret). There are many unique ideas up my sleeve to blow up your mind. So, stay tuned!
Finalmente, ¿hay algo más que te gustaría compartir con nosotros?
Como es habitual, ¡el Nihilum ha cmenzado! Tengo grandes planes para este proyecto (y puedo o no haber comenzado a trabajar en otro, pero shh, que es un secreto). Hay muchas ideas únicas bajo la manga para maravillarlos. ¡Así que manténganse al tanto!


Thank you very much for doing the interview!
Thank you for bearing with my prolonged chatter, but it was a real pleasure to be able to share my thoughts and ideas with you! I hope you enjoyed it as much as I did. See you, take care, bye!
¡Muchas gracias por la entrevista!
Gracias por soportar mi larga charla, pero fue realmente un placer compartir mis pensamientos e ideas con los lectores. ¡Espero que lo hayan disfrutado tanto como yo! ¡Nos vemos, tengan cuidado!



And this is all for today! Feel free to share the link to the interview, but do not repost it. If you want to translate it to yet another language, ask me first. Also, you can find Nihilum Dolls on the following links:
I hope you have enjoyed this interview!! I love his dolls and would love to own one of the faceless girls, honestly. Have a nice day, everyone!

6 comments :

  1. Very interesting dolls, which I had not seen or heard of before. I like the way the artist thinks. I would love to see photos of his dolls after they have been customized by their owners. I look at them and see science fiction aliens, but I'm sure they can be so much more in different people's hands. Thanks, Musume, for another fascinating interview. These are always such fun to read, as I never know which new artist you'll feature next.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed they are interesting!! I'd love to customize on of his faceless dolls, honestly, they are so surreal!
      I'm happy you like my interviews, and hope you are looking forward to the next one!

      Delete
  2. I am a bit amazed that these dolls do not make me wish they had faces. I am all about the face. But with these dolls it works and it is a great idea by Fedor Lisovoy. It really makes the dolls unique. I do like the blue one!
    Another great interview, enjoyed this one!

    ReplyDelete
    Replies
    1. That is true, I agree! I also look for the face, but these dolls are just... otherwordly!
      I'm glad you liked the interview!

      Delete
  3. Ideales para servir de modelo para un artista plástico. Muy buena entrevista. Me encantó conocer a este artista

    ReplyDelete
    Replies
    1. ¡Realmente! ¡Me alegro que te gustara la entrevista!

      Delete