Hello! Thanks for accepting the interview! Hello! Thank you for your questions, I will answer them with great pleasure. My name is Anna Kucherenko. I am from Ukraine. I am 37 and I am a doll artist. I have been making ball-jointed-dolls since 2010, I work with the porcelain and resin. |
¡Hola! ¡Gracias por aceptar la entrevista! ¡Hola! Gracias por las preguntas, responderé con gran placer. Mi nombre es Anna Kucherenko. Soy de Ucrania, tengo 37 años y soy una artista de muñecas. He estado haciendo ball jointed dolls desde 2010. Trabajo con porcelana y resina. |
Do you have any artistic education? How did you find out about BJDs? I haven’t any artistic education. I have a higher economic education. I attended art school as a child, but not for long. It seemed too boring then. For the first time I saw BJDs at one Russian-language forum called Dollplanet. And I saw that some people make BJDs on their own. It really impressed me! And I decided that I also should try to make my own doll. I have never had a BJD doll produced by any company or artist. I have never saw them in reality, never held in my hands. Now I have only one porcelain BJD by another artist. |
¿Tienes educación en arte? ¿Cómo encontraste a las BJDs? No tengo educación en arte. Tengo un título en economía. Fui a una escuela de arte cuando era niña, pero no por demasiado tiempo. En ese entonces parecía aburrido. La primera vez que vi las BJDs fue en un foro ruso llamado Dollplanet. Luego vi que algunas personas hacían sus BJDs propias. ¡Realmente me impresionó! Y decidí que también intentaría hacer la mía propia. Nunca he tenido una BJD producida por otras compañías o artistas. Nunca las he visto en realidad o tenido en mis manos. Solo tengo una de porcelana de otra artista. |
And how did you started sculpting dolls? So, I started sculpting my first doll. I used clays called LaDoll and Paperclay. I also used them to create a master model until recently. Of course, my first dolls were very primitive and funny, but I still keep them carefully. It was an unforgettable feeling to hold in hands my own bjd for the first time. And I immediately began to create the next doll. And then one more and more. Then I began to study work with porcelain, acquired a kiln for firing, and continued to develop in this direction. My dolls were bought by collectors. So, an exciting hobby has become my profession. My ultimate goal was the successful sale of dolls. At that moment I needed to earn enough money for one important cause. That was a very personal reason. I never talk about it. And that was a very big incentive for me those days. |
¿Y cómo comenzaste a modelar muñecas? Bueno, comencé con la primera. Usé arcillas llamadas LaDoll y Paperclay. También las usé para crear un modelo maestro hasta hace poco. Por supuesto, mis primeras muñecas eran muy primitivas y graciosas, pero aún las conservo cuidadosamente. Fue un sentimiento inolvidable sostener mi propia BJD en las manos por primera vez. E inmediatamente comencé a crear la siguiente. Y luego más y más. Luego comencé a estudiar cómo trabajar en porcelana, adquirí un horno para cocerlas, y continué desarrollándome en esta dirección. Mis muñecas fueron compradas por coleccionistas. Así, un hobby se convirtió en mi profesión. Mi meta final era vender mis muñecas. En ese momento esperaba ganar dinero para una causa importante, que era una razón muy personal. Nunca hablo de eso. Y eso fue un gran incentivo para mí en esos días. |
How would you define your aesthetics? What inspires you? I really love beautiful people, it does not matter whether it is a man or a woman. I can stare at a person on the street for a long time. It may seem strange, I have to stop myself. I love elongated body proportions, women’s wasp-waist and men’s broad shoulders, beautiful high foreheads, jaws and chins. I never have a specific character or any thing for inspiration. It can be some kind of person, or a hero of a film or myth, for example, a picture that I saw on the Internet. Sometimes even an unusual outfit. Sometimes a general image of the future doll is formed in my head with all the details. Sometimes everything comes to me while working on a doll and I can see its final image only at the end. |
¿Cómo definirías tu estética? ¿Qué es lo que te inspira? Realmente me gusta la gente bonita. No importa si es un hombre o una mujer. Puedo observar a una persona en la calle por mucho tiempo. Puede parecer extraño, pero no puedo contenerme. Me gustan las proporciones elongadas, las cinturas finas en las mujeres y hombros anchos en los hombres. Hermosas frentes, mandíbulas y mentones. Nunca he tenido un personaje particular o algo similar por inspiración. Puede ser un tiempo de persona, el héroe de una película o mito, por ejemplo, una foto que vi en internet. A veces, es una ropa poco común. También una imagen general de una muñeca futura se forma en mi mente con todos los detalles. Otras veces, todo me viene encima cuando trabajo en una muñeca y puedo ver su imagen final sólo al final. |
Do you work with resin or porcelain? Do you have a workplace to share with us? I work with both resin and porcelain. I love porcelain because it is the most ancient and most beautiful material I have ever seen. I would say that everything will die, but porcelain stays forever. This is incredibly difficult material to work with. You must have special knowledge and skills to work with porcelain. You must also have a special kiln for firing. Mine, for example, can work in the range up to 1300 degrees Celsius. You must be able to make plaster molds for casting porcelain clay in them. But thanks to all those things, working with porcelain fosters patience and fortitude. If something goes wrong, you have to start from the very beginning. And do it again and again until you reach the end result. Work on one porcelain doll takes an average of 1-3 months, depending on complexity. I really like to make engraving and carving on my porcelain dolls. I like to encrust them with precious stones. Such additions make the doll truly unique. I never repeat designs for my porcelain dolls. I also love resin. It gives great opportunities for an active game with a doll, for creating a plurality of its looks. I love to hold my resin dolls in my hands. I like to change their poses. Often I just enjoy their look. Love them. I don't cast resin dolls on my own. The casting workshop from Cheboksary, Russia helps me with this. They use resin called Task (smooth-line) and they do the great work! All my collectors are delighted with the high quality of resin and casting. For my resin dolls, I created a master model in a 3D program and printed it on a 3D printer. It was a whole new experience for me. And I really love 3D modeling now! In my apartment, where I live with my husband, daughter and two cute chihuahuas, there is my workshop. This is a separate room that we have equipped specifically for my work. My husband made a good dust hood for me. My desktop sometimes pops up on Instagram photos. But I never showed my entire workshop, there is too often a creative mess. I will try to fix it. I rarely make sketches for my future work. Basically, these can be fragments of parts of the body, engravings, hairstyle or costume. |
¿Trabajas con resina o porcelana? ¿Tienes un espacio de trabajo para compartir con nosotros? Trabajo con ambos. Me encanta la porcelana porque es el material más antiguo y bonito que he visto. Diría que todo muere, pero la porcelana se mantiene para siempre. Es un material increíblemente difícil para trabajar. Tienes que tener un conocimiento especial y buenas habilidades para trabajar con eso. También debes tener un horno especial para cocerla. El mío, por ejemplo, trabaja en el rango de los 1300 grados Celsius. Tienes que ser capas de hacer moldes para castear la porcelana en ellos. Pero gracias a todas esas cosas, trabajar con porcelana mejora tu paciencia y fortaleza. Si algo va mal, tienes que empezar desde el principio. Y lo hago una y otra vez, hasta alcanzar el resultado final. Trabajar en una muñeca de porcelana lleva de 1 a 3 meses, dependiendo de la complejidad. Me encanta hacer grabados y detalles en mis muñecas. Las incrusto con piedras preciosas. Esas adiciones las hacen realmente únicas. Nunca repito los diseños de mis muñecas de porcelana. También me encanta la resina. Te da oportunidad de un juego activo, creando pluralidad de apariencias. Me encanta tenerlas en mis manos, cambiar sus poses. A menudo disfruto cómo se ven. Las adoro. No las casteo yo. Lo hace un tercero de Cheboksary, en Rusia, que me ayuda con esto. Ellos usan resina llamada Task (suaves líneas) y hacen un gran trabajo. Todos mis clientes están encantados con la calidad de la resina y el casteo. Para mis muñecas de resina, creo un modelo maestro en un programa 3D, y lo hago imprimir. Fue toda una nueva experiencia para mí. ¡Y ahora me encanta el modelado 3D! En mi apartamento, donde vivo con mi esposo, hija y dos chihuahuas, hay un espacio de trabajo. Hay una habitación separada específica para mi trabajo. Mi esposo hizo un cobertor de polvo. Mi escritorio a veces aparece en fotos de Instagram. Pero nunca he mostrado todo mi espacio, porque a menudo es un desastre creativo. Intentaré arreglarlo. Rara vez hago bocetos de mi trabajo futuro. Básicamente, esos pueden ser fragmentos o partes del cuerpo, los grabados, el peinado o la ropa. |
You also make wigs for your dolls, some with intricate braids! What can you share about them? Oh, I really love making wigs. I use finest mohair, viscose hair, silk hair and braids. I make glue wigs on magnets by myself. I use fabric for hats. I know people love my wigs with braids. There is an open secret – usually I use ready-made braids for people. But there are some nuances here. Firstly, it is difficult to find micro braids that they are suitable in scale for dolls. Secondly, a braid wig takes much more time and effort than a regular wig. Because each braid needs to be prepared in a special way. But sometimes I make braids by myself. Then I feel my fingers lead for a few days. I also love viscose hair. It is very delicate and requires reverent care. Viscose can be easily tangled and wrinkled, it must not be wet. But this hair is so light, thin, soft, weightless! Just perfect for dolls. In addition, it has a very wide color palette. |
También haces pelucas para muñecas, ¡algunas con impresionantes trenzas! ¿Qué puedes decirnos al respecto? ¡Oh, me encanta hacer pelucas! Uso mohair muy fino, cabello de viscosa, seda y trenzas. Las hago en imanes para mi misma. Uso tela para gorros. Se que la gente adora mis pelucas con trenzas. Hay un secreto abierto: usualmente uso trenzas hechas para personas. Pero hay algunos detalles. Primero, es difícil encontrar trenzas pequeñas que sirvan para la escala de las muñecas. Segundo, una peluca trenzada toma mucho más tiempo y esfuerzo que una peluca regular. Porque cada trenza debe ser preparada en una forma especial. Pero a veces hago las trenzas yo misma. Luego siento que mis dedos duelen por unos días. Me encanta el cabello de viscosa, es muy delicado y requiere cuidado reverente. La viscosa puede enredarse fácilmente y arrugarse, no tiene que mojarse. Pero el cabello es tan ligero, fino y suave! Además, tiene muchos colores. |
You also offer stylish heels. What inspire you to make them? 3D modelling inspires me to make my heels. As I said, I discovered the 3D world just recently. It happened all of a sudden. I tried to model the articulated doll there, learned lessons on YouTube and articles on the Internet. And I did it. And then I decided to model shoes and accessories. I realized that 3D modeling opens up unlimited possibilities for design. There are some things that I could never have made manually. For example, delicate lace elements on my shoes or an abundance of tiny spikes or micro beads. In 3D I can do all these things and even more! I created master models for my shoes in a 3D program (Zbrush) and printed them on a 3D printer. And sent them to the casting workshop. Now I offer my heels in resin in three colors – white, black and red. Or in skin tone colors. |
También ofreces increíbles tacones. ¿Qué te inspira a hacerlos? El modelado en 3D me ha inspirado a hacerlos. Como dije, descubrí este mundo hace poco. Sucedió muy rápido. Intenté hacer una muñeca articulada ahí, aprendí lecciones en YouTube y en unos artículos en internet. Y lo hice. Luego decidí modelar zapatos y accesorios. Y me di cuenta que modelar en 3D abre muchas posibilidades ilimitadas de diseño. Hay cosas que nunca podría haber hecho manualmente. Por ejemplo, delicados elementos de cintas en mis zapatos, o la cantidad de pequeñas espinas o micro perlitas. En 3D puedo hacer todas estas cosas y aún más. Creé modelos maestros para mis zapatos en un programa 3D (ZBrush) y los imprimo en una impresora 3D. Luego los envío a castear. Ahora ofrezco mis zapatos en tres colores -blanco, negro y rojo. O en colores nude. |
Have you thought of making other sizes and lines? Have you considered male dolls? I have received several requests for my resin dolls in the size of SD. But for this size I need a sufficient number of applicants. After all, it is a very expensive pleasure to print such a large doll on a 3D printer to be able to use it as a master model for resin. I plan some changes for my future editions. Using magnets for feet and hands, for example, some new faces and some changes for body and joints. And new shoes, of course. I don’t plan to make male dolls yet. Frankly, personally I consider the female body more beautiful and perfect than the male one. Dear men, please don't hold a grudge against me for these words ))) In addition, the male anatomy is much more complicated than the female, the structure of the skeleton and muscles are different. Of course, difficulties have never stopped me. But, no, I'm still not ready. |
¿Has pensado en hacer otros tamaños y líneas? ¿Has considerado muñecos hombres? He recibido bastantes pedidos de hacerlas en tamaño SD. Pero para esto necesito tener suficiente gente interesada. Después de todo, es algo bastante caro imprimir una muñeca tan grande en una impresora 3D, para poder usarla como maestro para castear en resina. Planeo hacer algunos cambios en ediciones futuras, usando imanes para pies y manos, por ejemplo, nuevos rostros y cambios en el cuerpo y articulaciones. Y nuevos zapatos, por supuesto. No planeo hacer muñecos hombres, por ahora. Francamente, en lo personal, considero que el cuerpo femenino es mucho más bonito y perfecto que el masculino. Queridos hombres, no se enojen conmigo por estas palabras. Además, la anatomía masculina es mucho más complicada que la femenina, la estructura del esqueleto y músculos son diferentes. Por supuesto, las dificultadas no me han detenido. Pero, no, aún no estoy lista. |
Finally, is there anything more you’ll like to share with us? I would like to thank all the fans of my dolls and my dear collectors for their interest and love for my works, for their support, warm feedback and pleasant communication. This is extremely important for every artist. Without them, I could not have developed and my dolls would not have existed. I am glad that I met the world of dolls and stayed here. I found my calling in life. It is a great piece of luck! I wish this to everyone. Make this world better the way you know how and be happy. |
Finalmente ¿hay algo más que te gustaría compartir con nosotros? Me gustaría agradecerle a todos los fans de mis muñecas y a mis queridos coleccionistas por el interés y el amor por mi trabajo, su apoyo, los comentarios y la amorosa comunicación. Es extremadamente importante para cada artista. Sin eso, no podría haber desarrollado mis muñecas y quizás no existirían. Estoy contenta que conocí el mundo de las muñecas y me quedé ahí. Encontré mi llamado en la vida. ¡Qué afortunada! Le deseo eso a todas las personas. Hacer el mundo mejor de la forma que te hace feliz. |
Thank you very much for doing the interview! It’s been an honor! Thank you, dear Musume, for this opportunity to tell some words about me and my dolls. I hope, it was interesting for all our readers. |
¡Gracias por la entrevista! ¡Ha sido un honor! Muchas gracias, querida Musume, por esta oportunidad de compartir algunas palabras sobre mí y mis muñecas. Espero que fuera interesante para nuestros lectores. |
And this is all for today! Thanks for reading, and I hope you liked this interview! As always, feel free to share the link, but do not repost the interview. If you want to translate it to another language, ask me first. And if you want to follow Anna Kucherenko´s work, here are some handy links:
Anna K does amazing work! The faces, the bodies and the intricate designs carved on them are so perfect it's hard to believe she has had no artistic training. I believe some of her dolls have been featured in Dolls Magazine. I remember an article a couple of years or so ago. She does beautiful work.
ReplyDeleteShe does! The carved designs are stunning!
DeleteI didn't know about Doll Magazine, must check it!
These dolls are absolutely gorgeous, so perfectly made and well done. Definitely true works of art.
ReplyDeleteThey are indeed! And their sculpture looks so intricate!
DeleteI have seen Anna Kucherenko work on Instagram some time ago and I was amazed. She creates beautiful and unique art dolls. I admire her work. It was wonderful to read the interview with this artist. Thank you!
ReplyDeleteHappy you liked the interview!! :D
DeleteShe really has an eye for details and a special way to sculpt her dolls, I like it a lot!
ReplyDeleteThank you for sharing another wonderful interview!
That is true! I love her style as well! :D
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